9 marca przedstawiciele Stowarzyszenia Dziennikarzy im. Władysława Reymonta spotkali się z dyrektor Centrum Badania Opinii Społecznej prof. Mirosławą Grabowską i prezesem Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku Januszem Durlikiem.
Podczas rozmowy prof. Grabowska przedstawiła członkom Stowarzyszenia standardy i sposób przeprowadzania badań przez CBOS. Jak podkreśliła, Centrum w celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych wyników przy każdym badaniu stosuje rozbudowane formularze ankietowe. Dzięki laptopom, w które są wyposażeni ankieterzy wyniki każdego badania są następnie drogą elektroniczną przesyłane do centrali. Taki system wpływa nie tylko na usprawnienie procesu badania, ale także pozwala na lepszą kontrolę rzetelności badania i ankietera.
W czasie spotkania zastanawiano się również nad problematyką współpracy pomiędzy mediami zamawiającymi sondaże a ośrodkami przeprowadzającymi badania. Według prezesa OFBOR dobrym rozwiązaniem byłoby podawanie przez media nie tylko samego wyniku sondażu, ale także próby i metodologii jaką wykorzystywano w jego przeprowadzaniu. Jak podkreślili wszyscy uczestnicy spotkania taka zasada mogłaby obniżyć poziom kontrowersji, które często pojawiają się przy okazji publikacji wyników sondaży – przede wszystkim politycznych. Jak zauważono, w ostatnim czasie sondaże są bowiem wykorzystywane jako oręż walki pomiędzy poszczególnymi partiami politycznymi, a tak być nie powinno. Przedstawiciele SDR oraz kierownictwo CBOS uznali, iż dużą rolę w promocji dobrych praktyk prowadzenia badań sondażowych mogą odegrać sami dziennikarze, powołując się w swoich materiałach na ośrodki badawcze, które posiadają odpowiednie certyfikaty jakości i swoje badania przeprowadzają w rzetelny sposób.
O instytucjach:
CBOS
Założone w 1982 roku Centrum Badania Opinii Społecznej jest wyspecjalizowanym ośrodkiem prowadzącym reprezentatywne dla społeczeństwa polskiego badania sondażowe, dotyczące opinii na temat wszystkich ważnych problemów społeczno-politycznych i gospodarczych. Od początku lat 90-tych badania przeglądowe CBOS realizowane są regularnie co miesiąc. Ich wyniki są dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Unikalny charakter CBOS został uznany przez Sejm RP, który ustawą z 20 lutego 1997 roku nadał Centrum status niezależnej fundacji i powierzył zadanie prowadzenia badań społecznych na użytek publiczny. Od tej pory nad planami i jakością prac badawczych czuwa Rada Fundacji CBOS, w które reprezentowani są fachowcy z siedmiu instytucji akademickich oraz przedstawiciele Sejmu, Senatu, Premiera i Prezydenta RP.
CBOS dysponuje jedną z największych w kraju sieci ankieterskich - 400 stałych ankieterów, których liczbę razie potrzeby Centrum może szybko większych. Są oni zorganizowani w 24-ech ośrodkach koordynacyjnych, mieszczących się w obecnych i byłych (przed reformą administracyjną) miastach wojewódzkich na terenie całej Polski. Jednym z głównych atutów CBOS jest wysoki poziom jakości pracy ankieterskiej. Centrum uczestniczy w przygotowanym z inicjatywy Organizacji Firm Badania Rynku i Opinii Programie Kontroli Jakości Pracy Ankieterów oraz posiada aktualny certyfikat jakości badań OFBOR.
W skład dyrekcji CBOS wchodzą prof. dr hab. Mirosława Grabowska i Janusz Durlik. W radzie CBOS, kierowanej przez prof. dr hab. Renatę Suchocka zasiadają: dr hab. Jarosław Górniak, Andrzej Klarkowski, prof. dr hab. Andrzej Kojder, prof. dr hab. Krzysztof Koseła, Monika Krzepkowska, prof. dr hab. Jacek Kurczewsk, prof. dr hab. Bogdan Mach, dr Grzegorz Makowski, dr hab. Radosław Markowski, Zbigniew Rykowski.
OFBOR
Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku (OFBOR) jest jedynym w Polsce stowarzyszeniem skupiającym wyłącznie instytuty badawcze, powołanym w celu kontroli przestrzegania norm etycznych oraz metodologicznych w badaniach opinii i rynku, a także działającym na rzecz publicznego zaufania do badań. Organizacja została powołana w 1997 r. przez przedstawicieli czołowych firm badawczych jako związek pracodawców. Do grona członków OFBOR zalicza się 22 wiodące agencje badawcze w Polsce, co świadczy o roli i znaczeniu organizacji w branży badawczej. Celem OFBOR jest m.in. Ochrona praw i reprezentowanie interesów firm członkowskich wobec organizacji pracowników, organów władzy i administracji państwowej oraz organów samorządu terytorialnego, budowa i umacnianie publicznego zaufania do badań opinii i rynku, stanowienie i propagowanie standardów profesjonalizmu w procesie badania opinii i rynku oraz tworzenie warunków niezależnej i obiektywnej oceny przestrzegania tych standardów.
Prezesem OFBOR jest Janusz Durlik